Συχνές Ερωτήσεις & Απαντήσεις
Τα ελαστικά λήγουν;
Τα ελαστικά δεν έχουν ημερομηνία λήξης. Ωστόσο όμως, οι περισσότεροι κατασκευαστές ελαστικών συνιστούν να μην αγοράζετε ελαστικά με ημερομηνία κατασκευής πέραν της πενταετίας. Αυτά τα ελαστικά, ακόμα και αν έχουν αποθηκευτεί σε ιδανικές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας και η εξωτερική τους εμφάνιση δείχνει πως είναι χρησιμοποιήσιμα, θα φθαρούν πάρα πολύ γρήγορα.
Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω ελαστικά;
Τα ελαστικά δεν έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Η ευθύνη της αντικατάστασής τους βαραίνει τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Ο ιδιοκτήτης πρέπει να λάβει υπόψιν του τις συνθήκες αποθήκευσης και οδήγησης, το ιστορικό συντήρησης, τις πιθανές επισκευές που έχει κάνει και τη δυναμική απόδοση των ελαστικών του. Τέλος, οι οπτικοί έλεγχοι για φθορές, αλλοιώσεις, χτυπήματα, εξογκώματα ή ρωγμές είναι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν για την αντικατάσταση ή όχι ενός ελαστικού. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε και έναν επαγγελματία, πριν προβείτε σε κάποια αγορά.
Τι πίεση βάζω στα ελαστικά μου;
Η πίεση ορίζεται ξεχωριστά για κάθε μοντέλο οχήματος από τους κατασκευαστές ελαστικών και αυτοκινήτων. Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης (manual) του αυτοκινήτου σας. Εναλλακτικά, υπάρχουν ταμπελάκια ή αυτοκόλλητα σε διάφορα σημεία του οχήματός σας (όπως στο πώμα του ρεζερβουάρ, στις πόρτες του οχήματος ή στο ντουλαπάκι του συνοδηγού), στα οποία μπορείτε να βρείτε τη σωστή πίεση των ελαστικών για το όχημά σας. Να σημειώσουμε πως η σωστή πίεση μεταβάλλεται σε σχέση με το φορτίο του οχήματος και συνήθως διαφέρει για τα εμπρός και πίσω ελαστικά.
Πότε να ελέγχω την πίεση των ελαστικών μου;
Η απώλεια πίεσης ποικίλλει ανάλογα με τη θερμοκρασία. Σας συνιστούμε να ελέγχετε την πίεση τουλάχιστον κάθε 2 βδομάδες και πάντα πριν από κάποιο ταξίδι (ο έλεγχος εξάλλου είναι δωρεάν) και να τη ρυθμίζετε αναλόγως. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται μόνο όταν τα ελαστικά είναι κρύα και όχι όταν είναι ακόμη ζεστά από την οδήγηση. Θυμηθείτε να ελέγξετε και τη ρεζέρβα.
Μπορώ να βάλω ελαστικά μεγαλύτερων διαστάσεων από αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής;
Μπορείτε να βάλετε ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων, αρκεί να είναι γεωμετρικά ισοδύναμα. Αν δεν είναι, τότε πιθανότατα τα νέα ελαστικά να βρίσκουν στους θόλους όταν στρέφετε τους τροχούς ή όταν πέφτετε σε κάποια λακκούβα, με αποτέλεσμα τη γρήγορη φθορά τους, αλλά και τη φθορά του αμαξώματος. Επίσης, ενδέχεται να παρατηρήσετε αύξηση στην κατανάλωση και διαφορές στην οδηγική συμπεριφορά του οχήματός σας.
Είναι απαραίτητο να βάλω τη σωστή πίεση, αυτήν δηλαδή που ορίζει ο κατασκευαστής;
Πρέπει απαραιτήτως να τηρείτε την πίεση που συνιστά ο κατασκευαστής, επειδή είναι η κατάλληλη για το όχημά σας και το φορτίο του. Με αυτόν τον τρόπο εκμεταλλεύεστε πλήρως τα χαρακτηριστικά του ελαστικού σας και μεγιστοποιείτε τις επιδόσεις τους, τη διάρκεια ζωής τους και την ασφάλειά σας.
Τι θα συμβεί αν δεν τηρήσω τις σωστές πιέσεις που ορίζει ο κατασκευαστής στα ελαστικά μου;
Απώλεια πίεσης σημαίνει αύξηση στην απόσταση φρεναρίσματος, μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και κίνδυνος απώλειας πρόσφυσης. Επίσης, τα ελαστικά όπως και οι ζάντες, θα υποστούν ζημιές και θα συντομευθεί η διάρκεια ζωής τους. Η οδήγηση με εσφαλμένες πιέσεις μπορεί να διακινδυνεύσει σοβαρά την ασφάλεια, μέχρι και να συμβούν περιστατικά όπου θα τεθούν σε κίνδυνο ζωές.
Πού μπορώ να ελέγξω την πίεση των ελαστικών μου;
Την πίεση μπορείτε να την ελέγξετε και μόνος σας, αρκεί να διαθέτετε ένα πιεσόμετρο ή έναν στάνταρ εξοπλισμό γεμίσματος αέρα, ο οποίος είναι διαθέσιμος στα βενζινάδικα, στα καταστήματα πώλησης και επισκευής ελαστικών, καθώς και στα συνεργεία.
Τι είναι η υποπίεση και ποιες οι επιπτώσεις της;
Υποπίεση έχουμε όταν η πίεση είναι μικρότερη της συνιστώμενης. Η υποπίεση μειώνει την αντοχή των ελαστικών, μεγαλώνοντας έτσι πιο γρήγορα τη φθορά τους και μπορεί να οδηγήσει σε απότομο κλατάρισμα. Επίσης, μειώνει το κράτημα και την αίσθηση στο δρόμο, ενώ αυξάνει και την κατανάλωση καυσίμου, λόγω της μεγαλύτερης αντίστασης κύλισης. Ακόμα, ένα ελαστικό με υποπίεση εμφανίζει μεγαλύτερο κίνδυνο υδρολίσθησης και, τέλος, η υποπίεση αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος.
Τι είναι η υδρολίσθηση;
Όλα τα ελαστικά έχουν στο πέλμα τους διαφόρων ειδών αυλακώσεις. Οι αυλακώσεις αυτές απομακρύνουν το νερό που υπάρχει μεταξύ του πέλματος του ελαστικού και του οδοστρώματος, ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη πρόσφυση. Αν όμως η ποσότητα του νερού στο δρόμο, σε συνδυασμό με την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, ξεπεράσει τις αποχετευτικές δυνατότητες του ελαστικού, τότε δημιουργείται και παρεμβάλλεται ένα λεπτό στρώμα νερού ανάμεσα στο πέλμα του ελαστικού και το δρόμο, που έχει ως αποτέλεσμα το όχημα να γλιστρά με μηδενική πρόσφυση πάνω στο οδόστρωμα. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται υδρολίσθηση.
Τι μπορώ να κάνω για να αποφύγω την υδρολίσθηση;
Για να αποφύγουμε την υδρολίσθηση ακολουθούμε τις παρακάτω απλές συμβουλές:
- Οδηγούμε με ελαστικά σε καλή κατάσταση και πάντα με τη σωστή πίεση.
- Αποφεύγουμε τα σημεία στο δρόμο στα οποία έχει συγκεντρωθεί νερό και οδηγούμε εκεί όπου το οδόστρωμα έχει στεγνώσει ή πάνω στο «αποτύπωμα» των προπορευόμενων οχημάτων.
- Αντικαθιστούμε τα ελαστικά μας αν αυτά έχουν φθαρμένο πέλμα ή πάχος πέλματος λιγότερο των 1,6mm.
- Κινούμαστε πιο αργά σε βρεγμένο οδόστρωμα από ότι συνηθίζουμε σε στεγνό και αποφεύγουμε βίαιες και απότομες κινήσεις ή αλλαγές κατεύθυνσης.
- Αν αντιληφθούμε ότι το όχημά μας υδρολισθαίνει, αφήνουμε απαλά το γκάζι και κρατάμε σταθερό το τιμόνι, μέχρι να νοιώσουμε ότι επανήλθε η πρόσφυση. Φρένο σε αυτήν την περίπτωση αποφεύγουμε να εφαρμόσουμε, ακόμη και όταν το όχημά μας έχει ABS.
- Οδηγούμε με ελαστικά σε καλή κατάσταση και πάντα με τη σωστή πίεση.
- Αποφεύγουμε τα σημεία στο δρόμο στα οποία έχει συγκεντρωθεί νερό και οδηγούμε εκεί όπου το οδόστρωμα έχει στεγνώσει ή πάνω στο «αποτύπωμα» των προπορευόμενων οχημάτων.
- Αντικαθιστούμε τα ελαστικά μας αν αυτά έχουν φθαρμένο πέλμα ή πάχος πέλματος λιγότερο των 1,6mm.
- Κινούμαστε πιο αργά σε βρεγμένο οδόστρωμα από ότι συνηθίζουμε σε στεγνό και αποφεύγουμε βίαιες και απότομες κινήσεις ή αλλαγές κατεύθυνσης.
- Αν αντιληφθούμε ότι το όχημά μας υδρολισθαίνει, αφήνουμε απαλά το γκάζι και κρατάμε σταθερό το τιμόνι, μέχρι να νοιώσουμε ότι επανήλθε η πρόσφυση. Φρένο σε αυτήν την περίπτωση αποφεύγουμε να εφαρμόσουμε, ακόμη και όταν το όχημά μας έχει ABS.
Μπορώ να βάλω διαφορετικά ελαστικά σε κάθε τροχό;
Τα ελαστικά, σύμφωνα με τη νομοθεσία, πρέπει να είναι ίδια ανά άξονα. Αυτό επιβάλλεται για να αποφύγουμε την εμφάνιση υδρολίσθησης και για να βελτιστοποιήσουμε το κράτημα του οχήματός μας σε βρεγμένο οδόστρωμα.